dimecres, 23 d’abril del 2014

El portal de jocs de la ruta de l'art rupestre

Un clar exemple de com els jocs ajuden a difondre els valors del Patrimoni


El Portal de Jocs de la Ruta de l'Art Rupestre. Foto: Cedida 
La història és avorrida... Tinc mal de cap d'estudiar... A mi no m'interessen les pedres!

I tot un seguit d'afirmacions mítiques que es podrien aplicar a qualsevol disciplina científica on falla alguna cosa: el mètode!

Queda clar que existixen diferents tipus d'aptituds i infinits graus d'afinitats, gustos i altres formes d'empatia però, en temàtiques acadèmiques, a tots ens han fet menystenir, o odiar alguna de les disciplines a cop de tabarra  magistral i/o simplement de poc sentit didàctic.

És fàcil posar a prova estes dos relacions d'amor/odi. Si fem el simple exercici de pensar per què sentim menys amor  per algunes de les disciplines, a molts de nosaltres segur que ens ve al cap alguna raó relacionada amb la forma en què ens ho han fet aprendre. Un professor, un caràcter... un mètode. I en el món de la cultura i el patrimoni, moltes de les idees preconcebudes sobre la seua naturalesa tenen un origen en la mateixa base de l'aprenentatge.

No anirem ara a bombardejar tot el sistema de valors d'una societat atrapada en la fantasia neoliberal i cada vegada més superficial que no coneix ni el que l'envolta ni tan sols d'on ve. Fins i tot traurem conclusions positives de les reflexions profundes a les que ens porta la maleïda crisi. Quines? Mirar el que ens envolta; aprendre qui som i què ens fa ser com som; tirar endavant amb l'orgull i l'autoestima per a ser millor que ans. Contradiccions de la vida que ens forcen a tirar endavant.

El cas de les Terres de l'Ebre no deixa de ser curiós. Un territori, una societat i una cultura d'una riquesa i un potencial immens on la mateixa població està deixant d'autoflagel·lar-se a base de les aportacions de les noves generacions i de lluites socials pel nostre territori i els nostres drets. Quina és la part bona de la qüestió? Que les consciències estan canviant en molts d'àmbits i que la veritable faena de cara a un futur millor està per a fer.

Però ara, anem a endinsar-nos dintre del fascinant món del patrimoni de les nostres terres que és el que ens pertoca. Tant des d'un punt de vista del patrimoni material com immaterial, la llista és tan llarga que som incapaços d'enumerar-la ara mateix. Això és bo, no?

I lligant amb el principi de l'article, intentarem fer una petita aportació a l'hora d'apropar estos valors de la nostra cultura material, tant al públic en general com als escolars. No oblidem que estos últims representen el futur de les nostres terres i la base per on hem de començar a transmetre valors. Una necessitat difusora extensible a la població autòctona en general on tenim que aprofitar les diferents vies de difusió que ens brinden els mètodes alternatius i les noves tecnologies.

Per sort ja fa temps que al territori existixen iniciatives de divulgació patrimonial amb una visió transversal. Faenes de fons i de llarg recorregut que ara estan començant a recollir els seus fruits i que treballen humil i incansablement amb objectius clars. Alguns exemples són el Museu de les Terres de l'Ebre, el Parc Natural dels Ports, el Parc Natural del Delta de l'Ebre, el COMEBE, el CDR Museu de la Pauma, Món Natura, Temps de Terra, el Projecte Oli i Oliveres Mil·lenàries del Territori del Sénia, el CIAR Abrics de l'Ermita o el Centre d'Interpretació de la Terrissa de La Galera , entre molts altres noms.

Hi ha una idea clara i un mètode per a aconseguir-ho. És per això que ara es presenta en societat el Portal de jocs de la ruta de l'art rupestre . Només representa un dels exemples de les diferents iniciatives que s'estan duent a terme. Un projecte pioner que va més enllà del nostre territori ja que enllaça i treballa en xarxa amb diferents llocs amb les mateixes característiques. Ho fa des d'una perspectiva totalment transversal i mitjançant els avantatges que ens brinda el posar les noves tecnologies al servei de la didàctica i la difusió d'un Patrimoni tradicionalment infravalorat i mal conegut com és l'Art Rupestre Llevantí.


El Portal de Jocs de la Ruta de l'Art Rupestre

La difícil gestió d'este patrimoni ens ha portat a optimitzar recursos i a mirar més enllà per a fer-ho possible amb un projecte liderat per l'Ajuntament d'Ulldecona que compta amb la participació de l' Ajuntament de Montblanc , l' Ajuntament de Tírig i el Museu d'Arqueologia de Catalunya , amb el finançament del Ministeri d'Educació, i que està desenvolupat pel centre tecnològic Barcelona Mèdia, membre de la xarxa TECNIO.

El joc tàctil Nosaltres Caçadors Foto: Cedida
Els treballs de Barcelona Mèdia i l'Ajuntament d'Ulldecona donen continuïtat al projecte “Nosaltres Caçadors“ . Realitzat l'any 2009 pelCentre d'Interpretació d'Art Rupestre Abrics de l'Ermita va suposar una novetat en el món de la difusió cultural mitjançant l'aplicació de les noves tecnologies i el joc.

L'objectiu del projecte ha estat crear una eina digital lúdica i didàctica, orientada al millor coneixement i la divulgació dels valors d'un Patrimoni excepcional, declaratPatrimoni Mundial per la UNESCO . Els jocs s'han dissenyat des d'un punt de vista didàctic i s’han orientat cap a un públic escolar, sense deixar de banda altres públics vinculats al Turisme Cultural i al Patrimoni. Amb això es crea una oferta turística i didàctica més potent, accessible i de qualitat que contribuirà a desenvolupar territorialment àrees no centrals de Catalunya i el País Valencià .

L'accés és lliure des de qualsevol ordinador i disponible en català, castellà i anglès, fet que fa possible que el recurs puga ser utilitzat des de qualsevol punt del planeta. I per suposat, posant veritable interès en la idea d'apropar el Patrimoni autòcton a la seua gent. No tindria sentit que els mateixos ciutadans de l'entorn no entenguessen ni fossen conscients de la seua riquesa cultural i és esta una de les nostres prioritats a l'hora de veure el veritable potencial del nostre territori envers uns futur que ja està aquí i que es retro-alimenta de l'essència i la singularitat del nostre passat. És més; no volem mirar al passat per a repetir-lo. Volem conèixer la seua magnitud per aprendre a ser millors, amb orgull de pertinença i poder crear així un veritable futur sostenible per a les pròximes generacions.

El passat 2 d'abril es va fer la presentació del portal de jocs al territori. En este cas elCEIP Ramon y Cajal d'Ulldecona va ser l'espai triat per a que nombroses personalitats del món institucional, educatiu, cultural i social, siguen conscients de la faena que es porta a terme des del territori i per al territori. I quina millor prova que els mateixos alumnes de quart de primària per a testar esta doble funció lúdica i didàctica. Ells ens van fer veure que este és un dels camins de fons més importants pels que podem treballar. Educar en la creació de valors des de la base.

Cada cop som més les veus que defensem la introducció de la gamificació i la utilització del temps lliure d’una manera intel·ligent i divertida en els processos d’aprenentatge, i això és el que s’ha buscat amb el Portal de Jocs de la Ruta de l’Art Rupestre 

El nostre patrimoni, la nostra societat i els seus valors, passats, presents i sobretot futurs...ens ho demanen.


Agustí Vericat Gonzàlez
Director del Centre d'Interpretació d'Art Rupestre Abrics de l'Ermita

Imatges de la presentació el passat 2 d'abril al CEIP Ramon y Cajal d'Ulldecona Foto: Cedida 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada